Curs Infantil P-4

MATERIAL P4 CURS 18-19

CIRCULAR INFANTIL CURS 18-19

 

CELEBREM LA CASTANYADA

En arribar a la tarda, ens vam disfressar de castanyeres i castanyeros, amb uns davantals i mocadors. I sabeu qui ens va venir a veure? La castanyera!

Primer, vam anar al teatre a cantar-li unes cançons i després ens va donar castanyes, que ens vam emportar a casa juntament amb els panellets. Quina festa!

 

PANELLETS

Dimecres de castanyada… i ens disposem a fer panellets! Barregem patata, farina d’ametlla i sucre, i de la pasta que en surt, en fem 4 boletes cadascú. En acabat, els decorem amb pinyons.

Eren bons papes i mames? 😉

 

TEATRE GNOMA

Dimarts passat, els nens i nenes d’infantil vam anar a veure l’obra de titelles “Gnoma”, una història sobre dues amigues que els costa conviure, però que acaben veient que el valor de l’amistat és superior a qualsevol conflicte que els pugui sorgir entre elles.

 

INFUSIONS PEL REFREDAT

Al llarg del projecte, hem pogut anar veient moltes de les funcions que tenen les flors: fan bonic, fan olor, en podem fer colònia, les abelles i alguns insectes es mengen el seu pol·len i el nèctar, i en poden fer mel, etc.

Doncs aquesta vegada, vam descobrir una altra utilitat que tenen algunes flors: algunes tenen propietats medicinals. Això vol dir que algunes flors curen! Nosaltres vam preparar una infusió per curar els mocs i el refredat amb herba blava, orenga, eucaliptus, camamilla i altres floretes. Vam preparar aigua calenta i hi vam posar les floretes i herbes durant una estona.

Mentre es feia la infusió, però, vam tastar la mel! La setmana anterior, els peixos van venir a la nostra classe i ens van explicar que la mel no sortia de les flors, sinó que la feien les abelles. Les abelles agafen el pol·len i el nèctar de la flor i el barregen amb la seva saliva. Aquesta barreja és la mel.

I sabeu què? Tothom la va tastar i ens va encantar! Com que era molt dolceta, la vam posar a la infusió. Mmmmhh que bona!

 

DE PETIT A GRAN

Amb la Marta vam jugar a ordenar dibuixos de petit a gran. Ho vam fer super bé!

 

A PINTAR!

Després de mirar el tutorial, ens vam posar a pintar. Vam fer-ho a l’hora de racons, on també podíem grabar contes amb els iPads i convertir-nos en floristes.

 

VINCENT VAN GOGH

Fa uns dies, l’Estel Vila i la Júlia ens van portar gira-sols a la classe. Els vam olorar, tocar i els vam arrencar les llavors (pipes) i alguns ens les vam menjar.

 

Llavors, vam pensar que seria divertit pintar-los. I sabeu què? Hi ha un pintor molt famós que li agradaven molt els gira-sols: en Vincent Van Gogh. Si voleu, podeu clicar aquest link per descobrir més coses sobre Van Gogh:

 

NÚMEROS I MONGETES

Amb la Marta vam identificar diferents números i els vam relacionar amb els dits de la mà. Després, vam posar tantes mongetes com números indicava. Que xulo!

 

AIGUA DE ROSES

Després de debatre sobre els usos de les flors, vam decidir-nos per fer aigua de roses. Vam demanar roses a l’àvia de l’Estel i ens en va portar moltes! Primer vam arrencar els pètals i els vam posar en remull, els vam aixafar amb un morter i els vam tornar a posar en aigua. Vam repetir el procés diverses vegades i vam acabar colant l’aigua. Quina olor que feia!

 

EQUIVALÈNCIES

Amb la Marta Ricart fem un munt de jocs per treballar les matemàtiques. Fa uns dies fam fer els números de l’1 al 5 buscant equivalències i jugant amb pals de gelat!

 

EL POL·LEN

Al principi del projecte, alguns nens i nenes de la classe van comentar que a dins les flors hi havia mel. Per tal d’investigar-ho, vam buscar vídeos i vam revisar els llibres que teníem de la biblioteca. Vam descobrir que dins les flors hi ha un suc que agrada molt als insectes: el nèctar. A més d’altres cosetes, al mig de la flor hi ha una pols groga que es diu pol·len. Els insectes, quan van a menjar-se el nèctar, sense voler se’ls enganxa el pol·len a les potes i a la panxa. Llavors, en anar de flor en flor, van barrejant el pol·len de totes les flors i fan que així es crein noves llavors.

Recordeu aquelles nyàmeres tan boniques que ens va portar l’Estel? Doncs al cap d’uns dies es van morir. Vam arribar a la conclusió que s’havien mort perquè no tenien arrels i les havíem arrencat o tallat de la planta. Doncs en passar uns dies, vam descobrir que de les nyàmeres queia una pols de color groc: el pol·len! Però era una pols molt petita, així que vam anar a buscar una lupa del laboratori dels grans per analitzar-lo millor.

 

PLANTEM LLAVORS

Després de parlar de les llavors, l’Alex ens en va portar unes de molt grans (uns bulbs). Ens va explicar que les havíem de colgar sota la terra i regar-les una vegada. Després, vam deixar les torratxes al sol perquè tinguessin molta llum i estiguessin ben calentones.

 

QUÈ NECESSITEN PER CRÉIXER?

Al cap d’uns dies, la Júlia ens va portar un altre conte molt bonic que parla d’una llavor: el procés que fa una llavor des que la planten fins que surt quelcom: sigui una flor, una planta, un arbre, etc. També explicava què necessiten les plantes per créixer: terra, aigua, aire i sol (que els dona llum i escalfor).

I en Henry ens va ensenyar un conte molt bonic en el qual també podíem descobrir què necessiten les plantes: water, soil and sun.

 

LES LLAVORS

Un dels llibres que vam portar de la biblioteca ens va aportar informació molt interessant. El conte es diu “t’ho prometo” i tracta d’una marmota que es fa amiga d’una dent de lleó. Cada dia, la marmota va a jugar i a descobrir món i, en tornar, li explica a la seva amiga flor, que no es pot moure del lloc, què ha vist i descobert. En arribar el fred, però, la flor comença a canviar: els pètals es tornen blancs i prims. Llavors, li demana a la marmota un favor: que la bufi i ja veurà que tot anirà bé.

En bufar-la, tots els pètals marxen volant i la flor es queda ben pansida o fins i tot morta. La marmota està desesperada perquè es pensa que ha matat a la seva amiga… Però segueix amb el seu camí i continua descobrint món i fent amics nous, tot i que sempre torna al costat de la seva flor a veure si s’ha recuperat. En arribar l’hivern, la marmota s’amaga al seu cau i hiverna fins que torna a arribar la primavera. Sorpresa!!! En arribar el bon temps i la calor, la marmota torna a sortir a fora i descobreix que no només ha tornat la seva amiga, sinó que n’hi ha centenars!

Aquest conte tan bonic ens va fer plantejar com s’havien escampat tant les flors i com n’havien nascut de noves: el que havia bufat la marmota eren llavors, s’havien plantat i n’havien sortit més flors encara.

Finalment, en Henry ens va ensenyar un conte molt bonic d’en Peep on es veu el procés que segueix una llavor, per tal de créixer.

 

PINTEM DETALLS

Un cop seques les taques de colors, vam poder fer els detalls per convertir-les en flors i plantes. Hi va haver nens i nenes que van dibuixar-los fulles i tiges, d’altres que van acabar de perfilar pètals, d’altres van fer punxes i van crear càctus… Van quedar uns dibuixos molt creatius!

 

RACONS

Després de llegir un conte que ens va portar la Júlia, en el qual t’ensenyava a fer floretes amb aquarel·les, ens vam animar a fer-ne nosaltres. El llibre ens deia que havíem de fer unes taques de colors ben diferents i, un cop seques, havíem de fer els detalls amb llapis. Però atenció: no podíem fer totes les flors del mateix color perquè totes eren molt diferents i tampoc calia fer les fulles totes verdes. El conte ens mostrava com de variades i boniques podien arribar a ser les plantes, les flors i els arbres!

Així doncs, en un dels racons vam fer aquarel·les, en un altre vam fer un joc per practicar amb el ratolí de l’ordinador, en un altre vam fer plastilina i, al darrer, vam jugar a la batalla de llops; un joc de cartes per treballar la numeració fins al 6.

 

SORTIDA A LA BIBLIOTECA

Per tal de documentar millor el nostre projecte, vam anar d’excursió a la biblioteca. Abans d’entrar, vam veure el monument del soldat del Puig i ens hi vam entretenir.

En arribar a la biblioteca, la Sònia ens va explicar uns contes molt bonics i després vam anar a buscar contes que parlessin de les flors. En vam trobar moltíssim: alguns parlaven de les plantes, alguns només de flors, d’altres eren per aprendre a llegir i t’ensenyaven la paraula flor, d’altres parlaven de les estacions, etc.

Després de tantes troballes, vam quedar-nos una estoneta a mirar contes i, en acabar, vam tornar cap a l’escola.

Moltes gràcies Sònia!

 

L’ESTEL VILA ENS PORTA FLORS

Fa uns dies, l’Estel ens va portar moltes flors del jardí de la seva iaia. Ens va portar nyàmeres, roses, una mena de plumeros i algunes flors més. Ens les vam ben mirar, les vam olorar, les vam tocar, vam pensar quines parts tenien, etc.

 

LES FLORS

Fa uns dies, vam començar a fer una pluja d’idees sobre què ens agradaria descobrir. Van sortir un munt de propostes: màscares, robots, transports, salts… i al final la proposta més votada van ser les flors!

Vam estar pensant a veure què ens sabíem:

  • Es poden bufar. Hi ha floretes que, quan les bufes, marxen tots els pètals.
  • Es poden pintar.
  • Un dia vaig agafar una ortiga i em vaig fer mal.
  • Les podem agafar i olorar.
  • Hi havia un arbre amb flors roses a Torelló i ja no hi són; van caure totes.
  • A casa els avis, hi tinc flors.
  • Les flors tenen una cosa groga a dintre.
  • A Can Parrella hi ha una mica de flors i al Tennis també.
  • No volen soles, marxen quan bufa el vent.
  • A la Ribes hi ha gira-sols.
  • A vegades, hi ha flors a dins del riu.
  • Primer surten flors i després maduixes.

I vam estar pensant què ens agradaria saber:

  • Les flors mengen? Què mengen?
  • Les flors volen? Marxen? Es queden sempre al mateix lloc?
  • Tenen peus? Una cama?

Tamb,e vam mirar a veure d’on podríem treure informació:

  • A un lloc que tinguin moltes flors.
  • A la biblioteca.
  • A la Ribes.
  • A casa meu.

Vam demanar a tothom que sabés alguna cosa sobre les flors que ens ho portés i l’Estel Vila ens va portar una rosa! La vam olorar i feia molt bona olor, la vam tocar i era molt fina, i ens la vam mirar i ens va semblar molt bonica. Al matí, la rosa estava una mica tancada, però quan era hora de marxar a la tarda s’havia començat a obrir i vam veure que al mig hi tenia unes coses grogues… Què devia ser? mel? pètals grocs? m,es endavant ho descobrirem!

 

DIBUIX ALEATORI

La setmana passada, quan vam arribar a la classe ens vam trobar amb un plàstic de color vermell. Va resultar que si bufàvem, el podíem inflar i es convertia en un dau gegant!

En aquest dau, li vam posar uns números de l’1 al 6 i després vam associar cada número a un color. Cada nen i nena de la classe havia de tirar el dau i els altres havien de relacionar el número que sortís amb el color correcte i pintar amb aquell color. Van sortir dibuixos molt bonics i divertits!

 

RACONS

I seguim amb molta il·lusió, a través dels racons vam poder treballar un munt de coses. Al racó dels iPads, treballàvem la grafomotricitat. Al racó del restaurant, hi treballàvem els rols dins del joc simbòlic, llenguatge, matemàtiques, etc. També ens vam dedicar a fer pizzes, en les quals havíem de comptar el nombre d’ingredients i preparar-les al gust dels clients. Finalment, al racó de pintura vam desenvolupar la nostra creativitat fent barreges, sobreposant colors i fent formes ben diferents.

 

FIGURES GEOMÈTRIQUES

Com que teníem tantes ganes de començar a treballar i encara no ens havíem decidit per un projecte, vam repassar les figures geomètriques a través de diferents jocs. Després de dibuixar-les amb el cos, buscar objectes de la classe que tinguessin la mateixa forma i de comparar-les entre elles, vam fer un petit dictat de formes. Un company en deia una, un altre l’havia de buscar i l’altre l’havia de dibuixar. Ens en vam sortir molt bé.

 

ELS GEGANTS DE L’ESCOLA

Els primers dies de curs van estar plens d’alegries i sorpreses. El divendres, van venir els gegants i capgrossos de l’escola a fer-nos una visita i ens van ballar una dansa molt bonica. Ens va agradar molt 🙂