CIRCULAR INFANTIL 20-21

MATERIAL P5 20-21

 

LES OQUES VAN DESCALCES

A danses i ritmes aprenem moltes cançons i balls! Divendres vam construir-nos uns titelles d’oques i ànecs, i vam cantar i interpretar “Les Oques van descalces”. Us animeu a cantar amb nosaltres?

 

UN PESSEBRE BEN BONIC

El calendari d’Advent ens va demanar si podíem fer un pessebre entre tots, així que els Pingüins van fer el terra del pessebre, els Cargolets i Tortuguetes estan fent el cel, i nosaltres… vam fer les figuretes! Les vam fer amb plastilina i molta dedicació.

 

HA ARRIBAT EL TIÓ!

Dijous al matí, va venir la Marta a la classe dient que algú li havia donat una carta per a nosaltres. Era una carta del Tió! Es veu que havia vingut a l’escola durant els dies de festa i, en veure-la tancada, se n’havia anat a donar un volt. Amb la mala sort (i potser és una mica despistat) que es va perdre! A la carta, ens demanava si el podíem ajudar i anar-lo a buscar. Ens va enviar dues fotografies del lloc on era. Els nens i nenes del peix van deduir que es tractava del pavelló de Torelló, així que vam anar-lo a buscar. Per sort, el vam trobar! Estava amagat al mirador d’ocells cobert de fulles!

El vam portar a la classe i el vam posar a sobre d’un coixí, el vam tapar amb una manta i li anem donant menjar i aigua per veure si queda ben ple i satisfet, i ens pot cagar algun regalet!

 

US ANIMEU A JUGAR?

Després de tants dies parlant de les cases i d’haver construït les nostres pròpies, vam fer un joc per veure quantes coses sabíem. Primer de tot, ens vam posar per parelles i vam agafar una tablet. Vam entrar a l’aplicació de Kahoot i vam introduir un codi i els nostres noms. Llavors, havíem d’anar responent unes preguntes que sortien a la pissarra, mitjançant unes icones que apareixien a la tablet. Ens ho vam passar super bé i vam veure que havíem après un munt de coses!

I vosaltres, us animeu a jugar-hi? Només heu de clicar aquest enllaç: https://kahoot.it/challenge/09319870?challenge-id=9086ed7c-8530-4437-87ff-fd315f5a12b0_1607972362545

Ho podeu fer a través de qualsevol aparell electrònic. Us demanarà que hi poseu un nom, podeu posar el que volgueu. I a jugar!

 

LA RATETA QUE ESCOMBRAVA L’ESCALETA

Vam poder gaudir d’una obra de titelles innovadora, sensible i molt bonica al Cirvianum. Es tractava del conte de La Rateta que escombrava l’escaleta, però amb un toc més trencador, ja que era la mateixa rateta la que es salvava de les urpes del gat i que ajudava al seu amic ratolí. La música, la posada en escena i la interacció entre els actors i el públic ens va deixar amb ganes de més 🙂

 

LA CASA MÉS DOLÇA

Després d’estudiar l’ofici de paleta i d’haver vist de primera mà com es posen els totxos, vam construir una paret! Però com que no teníem prous totxos ni ciment, vam fer servir terrossos de sucre i crema de xocolata. La condició era que no podíem llepar els ganivets ni els totxos perquè es podrien fer malbé, però com podeu comprovar, si algú s’embrutava un dit bé que s’havia de netejar, no?

 

UN CONTE MOLT LLARG

Vam explicar un conte mooolt llarg, però no és que tardéssim molt a explicar-lo, sinó que literalment era molt llarg! Ens el va deixar la Sònia de la biblioteca i ens va encantar!

 

ELS PLÀNOLS D’UNA CASA

La Maria ens va portar els plànols de casa seva i ens els vam poder mirar i remirar de ben a prop. En vam veure un que era gairebé tan gran com la taula. La Maria ens va ensenyar on era la seva habitació, on eren els lavabos, on era la cuina… i fins i tot, vam poder veure com estaven marcats els llums, els punts d’aigua… Que xulo!

Ah, i també ens va portar uns fils per on passa l’electricitat. Aquests fils estan fets d’un material que es diu coure, però per protegir-los, estan embolicats amb un plàstic.

 

CONSTRUÏM UNA CASA DE FANG I PALLA

Durant una sessió de racons, vam proposar experimentar amb fang i palla, i vam acabar construint unes cabanes de fang! En un altre racó, vam jugar a un joc de sumes i, en un altre, al Crock’s Outfit que és un joc de comptar els complements que porta un cocodril i agafar el número corresponent.

 

ENS VE A VEURE EL PARE DE LA MARIA

I ens quedava un paleta a la classe: el pare de la Maria, l’Albert. Ens va ensenyar moltíssimes eines que fan servir en el seu dia a dia i també unes màquines molt grosses i que feien molt soroll: algunes feien forats, altres tallaven, altres barrejaven…

També ens va explicar que s’han de protegir molt bé perquè treballen amb eines i materials que són perillosos. Llavors, el vam ajudar a posar uns totxos i vam poder tocar el ciment, vam mirar que estigués recta amb el nivell… I al final, ens va donar uns metres i vam mesurar tot el que vam poder!

Moltes gràcies Albert!

 

SANTA CECÍLIA

Enguany no hem pogut celebrar Santa Cecília, la patrona de la música, amb les famílies ni amb la resta de l’escola. És per això que ho hem compartit en format digital. Us animeu a ballar amb nosaltres?

 

ENS VE A VEURE EL PARE D’EN LLUC

El pare d’en Lluc, en Santi, també és paleta. Ens va venir a explicar que els paletes tenen una feina molt dura i que necessiten treballar en equip per tal de construir les cases. També ens va explicar que els materials que fan servir han de ser molt resistents, però si no esperem que s’assequin o no els col·loquem bé, també es poden trencar i fer malbé.

Llavors, va construir una paret amb totxos i ciment, la va enguixar per un costat i la va arrebossar per l’altre. Així vam poder veure’n la diferència. Després, si s’hagués assecat, hauríem pogut pintar la paret, però tarda molts dies. També vam poder enganxar unes rajoles amb ciment cola.

I al final, vam jugar a perseguir un llum làser. Serveix perquè puguin construir les cases rectes.

Moltes gràcies Santi!

 

ENS VE A VEURE EL PARE DE LA JOANA

El pare de la Joana, en Joan, va estudiar i va treballar de paleta. Per això, el vam convidar a venir a l’escola i el vam omplir de preguntes!

Primer, ens va explicar que per poder construir una casa, abans s’ha de planificar. Un arquitecte o una arquitecta ens ha de dibuixar uns plànols. Llavors, podem començar a construir. També ens va resoldre molts dubtes sobre com estan fets els totxos i perquè estan fets com són, ens va explicar que hi ha cases que estan fetes de diferents materials i per a què s’utilitzen en cada cas, i ens va portar unes cases per pintar.

Moltes gràcies Joan!

 

CASETES DE DOBLE ENTRADA

Sabeu què és un quadre de doble entrada? Doncs la Marta Ricart ens en va ensenyar a fer mentre construíem cases!

 

ELS CONTES DE LA BIBLIOTECA

La Sònia ens va deixar uns quants contes que parlen sobre les cases. Vam aprofitar per mirar-los i mirar de respondre algunes de les nostres inquietuds, per descobrir més coses i per fer-nos noves preguntes.

 

QUI VIU AMB MI?

A jocs matemàtics, vam inventar-nos un codi secret per visualitzar qui viu a casa nostra. Creieu que el podeu desxifrar?

 

QUÈ PESA MÉS?

El conte dels Tres Porquets és un bon exemple per demostrar que les cases poden estar fetes de diferents materials. Però… com és que quan el llop bufa, la palla marxa volant i la fusta també. Nosaltres ho vam comprovar amb unes balances casolanes i una bàscula digital. Vam fer una mica de rebombori, però ens va encantar!

 

INVESTIGUEM: COM SÓN LES CASES?

Primer de tot, vam fer un dibuix sobre una casa. Llavors, vam anar veient que potser ens hi faltaven cosetes, però no sabíem ben bé què. Així doncs, vam anar a fer una petita excursió pels voltants de l’escola i vam anar tirant fotos a elements de les facanes que ens cridaven l’atenció.

Llavors, vam tornar a l’escola i vam construir el nostre propi poble (petit, però nostre).

 

RACONS

En una sessió de racons, vam pintar unes cases amb aquarel·les, vam construir cases i castells, vam jugar al veig-veig i vam fer unes partides al Halli Galli (un joc de cartes per treballar el càlcul mental).

 

NOU PROJECTE: LES CASES

Després del projecte de les abelles, vam mirar un munt de llibres que parlaven de diferents temàtiques. Després, en vam escollir una i sabeu què va sortir? Les cases!

Després de formular-nos moltes preguntes i de compartir els nostres coneixements sobre les cases, vam veure que teníem moltes ganes de saber com estan fetes.

La sorpresa va ser quan la Maria ens va portar un totxo! El seu pare és paleta i ens el va deixar perquè ens el miréssim bé. Ara encara teníem més preguntes!

 

DAUS CODIFICATS

A jocs matemàtics ens ho passem molt bé. Aquesta setmana vam fer “curses” de regletes amb uns daus codificats. Qui va guanyar?

 

LA CASTANYADA

Castanyeres

La Maria Pujol ens va fer un bon regal amb aquest fotocall de Castanyera. Oi que estem guapos i guapes?

 

Manualitat

Recordeu les fulles de tardor que vam anar a collir? Doncs les vam aprofitar per fer una manualitat ben bonica!

 

Ens ve a veure la Castanyera

La nostra amiga Castanyera ha tornat a venir a veure’ns! Ja la trobàvem a faltar 🙂

Per celebrar la Castanyada tots plegats, ens vam disfressar de Castanyeres i Castanyers, i vam cantar i ballar cançons.

 

Els nens i nenes de P5 vam cantar i ballar la Castanyera Rockera.

 

Quina Castanyera més despistada!

A la tarda, ens va venir la Castanyera ben preocupada. Es veu que s’havia oblidat de torrar castanyes i, a més a més, havia perdut totes les coses que necessitava per fer-ne. Per ajudar-la, vam començar a buscar pel pati a veure què trobàvem… Els nens i nenens del Cargolet i Tortugueta van trobar un cistell, els nens i nenes del Pingüí van trobar una paella i nosaltres vam trobar un munt de castanyes!

En acabat, vam anar a veure com torraven castanyes i ens en vam menjar alguna 😛

 

ANEM A COLLIR FULLES

Amb l’arribada de la tardor, tenim els arbres del poble vestits de tots colors o bé que ja els comencen a caure les fulles. Nosaltres ho aprofitem i sortim a buscar-ne 🙂

 

JUGUEM AL TRES EN RATLLA

Durant les sessions de jocs matemàtics ens ho passem molt bé. La Marta sempre ens ensenya jocs nous i divertits. La setmana passada, vam estar jugant al tres en ratlla. Estàvem molt concentrats i concentrades!

 

ANEM A LA CASA DE LES ABELLES

Divendres passat, els nens i nenes del peix ens vam convertir en apicultors i apicultores a la Casa de les Abelles. En Ramon i la Cèlia ens van explicar un munt de coses, ens vam ben disfressar i vam anar a veure les arnes. Allà, vam veure moltes l’abella reina (l’abella mare), abellots, larves i fins i tot una abella que naixia. També vam poder veure com treballaven les guardianes i com algunes anaven carregades de pol·len. Finalment, vam centrifugar tres bresques i vam extreure’n la mel. I tot això, en un entorn idíl·lic envoltats de natura 🙂

 

BEES EVERYWHERE!

Amb en Henry hem anat aprenent nou vocabulari de les abelles. Per practicar-lo, cantem cançons, recitem poemes i juguem a jocs molt divertits! Per exemple, en aquest cas havien d’atrapar amb un “mata-mosques” el concepte que dèiem en veu alta.

 

MENGEM PA AMB MEL

Marieta vola vola, tu que portes camisola,

si m’ensenyes el camí del cel, et donaré pa i mel!

La sabíeu aquesta cançó? Heu provat mai el pa amb mel? Els nens i nenes de la classe del peix en vam preparar fa uns dies per berenar. Era boníssim!

 

VALORACIÓ A MIG PROJECTE

Després d’uns quants dies de projecte, vam valorar si érem capaços i capaces de respondre algunes de les preguntes que ens vam formular a l’inici. Ens vam repartir les preguntes i, en petit grup, vam parlar sobre què en sabíem. Llavors, ho vam dibuixar i escriure i, finalment, ho vam presentar davant la resta de la classe.

A partir d’aquesta reflexió, vam veure que havíem après moltíssimes coses i que també ens sortien noves preguntes.

 

L’AVI D’EN LLUC

En Lluc, fa uns dies, ens va explicar que el seu avi té abelles. Així doncs, ens va fer una gran sorpresa portant-nos un tros de bresca plena de mel i un pot de mel. La vam ben olorar i tocar, i vam veure que era enganxosa. També feia molta olor de mel.

Tot seguit, vam tastar la mel i ens va encantar!

 

EL RUSC

Les abelles viuen als ruscos, els quals fan amb una substància que segreguen les més jovenetes al seu abdòmen. Aquesta substància es diu cera i nosaltres la fem servir per fer espelmes, entre altres coses. Ens vam estar mirant un tros de rusc i vam poder veure que feia olor de cera.

També ens vam fixar en els petits forats que té, les cel·les. Ens vam adonar que no eren ben bé rodones, sinó que tenien 6 costats. Són hexàgons. Nosaltres vam intentar reproduir un hexàgon amb 6 nens i nenes, amb peces de lego i amb rotuladors.

 

ABELLA vs VESPA

S’acaba la primavera, però al pati seguim trobant molts insectes. En pocs dies de diferència, ens vam trobar una abella i una vespa. Les sabeu diferenciar vosaltres?

Per poder-ne apreciar els detalls, les vam observar amb una lupa i vam poder veure com tenien el cap, els ulls, les potes… En el cas de l’abella, també vam veure que tenia un forat al cul i és que ja no tenia el fibló.

 

LES ABELLES

Hem començat un nou projecte: les Abelles! De moment, en sabem força coses i ens hem plantejat mooooltes preguntes. Creieu que les podrem resoldre totes?

  • Amb què mengen?
  • Amb què piquen i com?
  • Com són?
  • Com és el rusc? Són rodons?
  • Com es moren?
  • Com fan el soroll (ZZZZ)?
  • Com fan el pol·len? i la mel?
  • Descansen?
  • Tenen cabells?
  • Tenen ulls, boca, panxa, peus, nas, mans, dents, melic, llengua…?
  • Tenen família?
  • Són totes iguals?
  • Com volen tan ràpid?
  • Per què tenen les ales tan fines?
  • Tenen fred?

 

ENS ENCANTEN ELS RACONS!

En grups petits i d’una forma divertida, anem treballant habilitats i capacitats. Durant la tarda, vam jugar a la batalla de llops, a la granja, a reproduir patrons amb peces i al mikado.

 

LA CAPUTXETA VERMELLA i ELS TRES PORQUETS

Quines ganes d’escoltar i explicar contes! I quina millor manera que fer-ho amb titelles. És genial per practicar el vocabulari, el diàleg, l’exposició oral davant de públic i la cohesió de grup 🙂

 

RACONS

Durant els primers dies, vam crear un calendari on sortien dates importants: excursions, festes i aniversaris. Nosaltres el vam decorar amb dibuixos i hi vam escriure una dita per a cada mes. Durant una tarda de racons, vam aprofitar per pintar una castanya amb cafè i escriure una dita. A més, vam jugar al supermercat i vam jugar amb un tangram.

 

PRIMERS DIES D’ESCOLA

Després de tants mesos separats, ens hem pogut retrobar. Teníem moltes ganes d’explicar-nos com havíem passat el confinament, com havien anat les vacances, què teníem ganes de fer a l’escola i, sobretot, teníem ganes de jugar!