TREBALLEM ELS 17 OBJECTIUS DE DESENVOLUPAMENT SOSTENIBLE

Des de l’escola Rocaprevera caminem cap a l’assoliment dels 17 objectius de desenvolupament sostenible proposats per les Nacions Unides, en el marc de la implantació de l’Agenda 2030.
En tots els àmbits curriculars de l’escola es despleguen aquests objectius.

 Les temàtiques que aborden van des de la pobresa, la fam, la pau, la salut, l’educació, les desigualtats, la inclusió, la prosperitat econòmica, la protecció del planeta, la lluita contra el canvi climàtic, les ciutats i els territoris, l’energia, el consum i la producció sostenibles i la governança.

Al llarg del curs 2019/20 actualitzem el PES (Pla d’educació per a la sostenibilitat) de l’escola tenint en compte aquests objectius. D’aquesta manera abordem els diferents aspectes de la problemàtica actual des de qualsevol àmbit curricular del centre.

EDUCACIÓ EMOCIONAL

Aristòtil ja deia “Educar la ment sense educar el cor, no és educació en absolut”.
La Llei d’Educació de Catalunya, en el seu article 3 diu “Els alumnes tenen dret a rebre una educació integral, orientada al ple desenvolupament de la personalitat, amb respecte als principis democràtics de convivència i als drets i les llibertats fonamentals”
L’educació integral, té com a pilar fonamental el desenvolupament de la persona des de tots els aspectes. L’alumne, és una persona en procés de creixement, que està aprenent i modelant la seva personalitat i els seus valors personals en funció de les seves capacitats, experiències, els seus models i les seves interaccions amb el món.
L’escola, no pot deixar de banda el benestar emocional de l’alumnat, perquè és el pilar fonamental, és la base sobre el qual construirà el seu recorregut. Reconèixer, expressar i gestionar les emocions és un treball fonamental per afavorir una bona autoestima, millorar el rendiment acadèmic, facilitar les relacions personals i socials i en definitiva per aconseguir un benestar general. A més a més, una bona gestió de les emocions serà també una bona eina en la prevenció del bullying
Amb aquest objectiu, des de l’inici de l’escolaritat i en totes les etapes, a l’escola treballem l’educació emocional i els valors.
Considerem necessari, per poder avançar com a societat, que des de l’escola eduquem en el coneixement propi i dels altres i també l’entorn que ens envolta. Eduquem el sentit crític i el compromís social.
Vivim en una societat en la que costa parar i pensar que ens passa i com ens sentim. És necessari ser el millor, destacar, fer moltes coses, moltes vegades sense saber el perquè…..
És molt important que els alumnes sàpiguen escoltar-se a sí mateixos. Que puguin identificar i expressar els sentiments i les emocions que senten. Els hi puguin posar nom i siguin conscients que tenen dret a sentir el què senten gestionant adequadament aquestes emocions: controlar la ràbia, conèixer la por, ser una persona empàtica, acceptar els errors, tenir una bona autoestima,…
Per poder fer aquest treball, l’escola ha de ser un entorn “protegit”, on l’alumnat se senti segur per expressar-se i on trobi els espais i els mestres que li facilitin la comunicació i puguin establir vincles de confiança

Per treballar l’educació emocional, utilitzem diferents recursos en funció de l’etapa amb la que estem treballant. Partim de contes, vídeos i pel•lícules, dinàmiques o simplement accions de la vida quotidiana.
Les dinàmiques grupals però, és la metodologia més utilitzada i diferencial, ja que permet que l’alumnat pugui experimentar de forma vivencial les seves emocions i es pugui expressar i fluir el seu ritme. Permet “sentir” en primera persona aquella emoció i parar, expressar i aprendre a gestionar-la.

EDUCAR ÉS ACOMPANYAR

Per tal d’aconseguir èxit educatiu és important que l’escola ofereixi suport personalitzat a l’alumnat. Un acompanyament basat en el suport emocional, l’escolta, la transmissió de confiança i educant des del respecte. Acompanyar en el coneixement però també en la construcció vital com a persona.

Aquest acompanyament educatiu s’ha de produir principalment en el si de la família però també ha de ser un element cabdal a l’escola, en aquest sentit s’orienta, es tutoritza, es mostren referents, es senyalen opcions possibles i es genera autoconfiança cap a cadascun dels /les alumnes i cada grup d’alumnes, no només des de la individualitat sinó com a membre de tota la comunitat escolar i com a persona que forma part d’una societat.

L’acompanyament és a la nostra escola un element transversal en tot el currículum i alhora dona sentit en la tasca com a docent, tutor/a i en la mateixa direcció del centre.

Tothom necessita ser acompanyat amb més o menys intensitat en el seu procés educatiu per poder afrontar els diferents reptes que la vida li anirà presentant i poder reforçar l’autoestima.
A l’escola Rocaprevera aquest acompanyament esdevé una prioritat i ho treballem des de diferents vessants:

-Educació en valors
-Acompanyament emocional individual i grupal.
-Tutories individuals.
-Orientació acadèmica.
-Beca Impulsa
-Plans individualitzats
-Projectes de diversificació curricular (Aula Oberta).
-Contacte permanent amb les famílies via clickedu per fer seguiment de l’alumne/a.
-Entrevistes personalitzades amb les famílies per a compartir i fer seguiment tant curricular com emocional de l’alumne/a.
-Projecte educatiu Intaboo: servei d’assessorament per a l’alumnat mitjançant tallers i formació per als docents per resoldre dubtes i inquietuds que es generen a l’etapa de l’adolescència: ús de les pantalles, feminisme, gènere, relacions sexo-
afectives igualitàries, orientació sexual, problemàtica derivada del consum de drogues, etc.

L’ESCOLA ROCAPREVERA PARTICIPA DE NOU A LA FIRST LEGO LEAGUE

La temàtica d’enguany girava sobre el creixement de les ciutats del futur
Jaume Caelles: “compartir amb la resta d’equips opinions sobre els robots d’igual a igual és una experiència única pels alumnes”.

El passat dissabte 29 de febrer, es va celebrar a la UVic una nova edició de la First Lego League. L’Escola Rocaprevera hi va participar amb alumnes de cicle mitjà de primària, 3er i 4rt i alumnes de 2n d’ESO.
La First Lego League planteja un repte, un tema a investigar, enguany era el City Shaper, per ESO, girant tot a l’entorn de com creixeran les ciutats del futur, buscant millors entorns i edificis, a partir de les tecnologies que tenim, i el Boomtown Build per primària, la categoria Junior, que passa per crear un edifici on sigui més fàcil i agradable viure i també conviure amb els altres. Els equips Junior no competeixen, presenten davant d’un jurat i del públic assistent la realització d’una maqueta i un pòster de com l’han realitzada.
Llavors els alumnes assumeixen diferents tasques actuant en equip, desenvolupant i presentant un projecte científic sobre una temàtica presentada a nivell internacional. A més, han de dissenyar un robot i programar-lo, per superar unes missions en un terreny de joc, també internacional i relacionat amb el repte. Els equips tenen tres rondes de competició on es dóna punts per assolir unes missions.
També hi ha el pòster de valors, on s’expliquen els valors d’equip, inclusió, cooperació i innovació.
Per l’edició d’enguany, l’Escola Rocaprevera ha rebut la visita de Pep Valls, cap del gabinet EVVO i creador del Superlab, un supermercat del futur, a través del qual els alumnes van entendre com les noves tecnologies poden ajudar a la nostra vida. També es va fer una videoconferència amb l’Ester Coma, arquitecta i creadora de la primera casa que genera més energia de la que consumeix, i també es va intercanviar correus electrònics amb en el neuropsicòleg David Bueno.
Per Jaume Caelles, director pedagògic de l’Escola Rocaprevera i responsable del projecte de la First Lego League a l’escola, el fet de presentar un projecte científic davant un auditori i un jurat tècnic de la temàtica treballada, que et pregunta tècnicament, “representa una d’aquelles situacions d’aprenentatge competencials i reals tan importants, que són el futur de l’educació”, una d’aquelles situacions que es busca com a escola “perquè els nostres alumnes puguin créixer” afegeix Caelles.
Finalment, el director pedagògic conclou que “la riquesa i el fet de compartir amb la resta d’equips i intercanviar opinions sobre els robots i projectes científics és una experiència única pels alumnes”.

UN CARNAVAL OLÍMPIC A L’ESCOLA ROCAPREVERA

El Carnaval va portar les Olimpíades a l’Escola Rocaprevera, seguint el projecte d’escola d’aquest curs. Futbolistes americans, genets, regatistes, boxejadors, esgrimistes, jugadors de goalball i hoquei sobre gel, maratonians de fa un segle, voluntàries i grecs clàssics, dels que van crear els jocs olímpics, van gaudir de la Rua als carrers dels voltants de l’escola i de la festa amb les famílies.
Durant tota la setmana, es van complir les ordres de Sa Majestat Carnestoltes: un dia es va portar un peluix, un altre un pentinat estrafolari i finalment les nenes es van vestir d’homenots i els nens de senyoretes.

L’ESCOLA ROCAPREVERA OFEREIX EL DIPLOMA DUAL AMB L’AMERICAN HIGH SCHOOL DIPLOMA

El passat dimarts dia 3 de març es va presentar a l’Escola Rocaprevera el programa de Diploma Dual, que permet treure el títol de batxillerat i alhora tenir l’American High School Diploma, el batxillerat americà.
Aquest programa es pot ofertar gràcies al conveni signat de l’Escola Rocaprevera amb la xarxa centres educatius concertats americans Academica, que a més permet oferir uns preus més econòmics per les famílies de l’escola.
Aquest programa té 3 objectius principals:
– Immersió Lingüística, ja que totes les assignatures i les relacions amb els professors s’estableixen en anglès des del primer moment, adquirint un nivell bilingüe avançat.
– Immersió tecnològica, a través del domini del maneig de les tecnologies més avançades d’aprenentatge digital.
– Immersió personal, ja que l’alumne adquireix responsabilitat i maduresa a l’hora de treballar, un alt nivell d’autonomia, aprenentatge de la gestió del temps, capacitat d’adaptació i flexibilitat per treballar en entorns diferents i multiculturals.
I com és possible aconseguir aquesta titulació americana, alhora que es cursen els estudis a Catalunya? Doncs a partir de la possibilitat de convalidació d’assignatures, que permet obtenir el High School Diploma cursant sis assignatures i prou, que es poden fer en quatre anys, o si es desitja, en menys.
En el cas dels alumnes del Rocaprevera, com que no cursaran el batxillerat al centre, les assignatures que quedin per cursar del High School Diploma es faran sota el paraigües de la nostra escola, és a dir que seran alumnes del diploma americà com a Escola Rocaprevera, així que no hi ha cap problema en acabar aquests estudis més enllà de l’ESO.
Per Carme Pratdesaba, representant d’Academica Corporation que va fer la presentació a pares d’ESO de l’escola, el Diploma Dual “permet fer una immersió en l’anglès i en l’educació americana molt més econòmic que no pas fer una estada als EEUU”, a més d’aconseguir una titulació oficial.
S’ha de passar una prova de nivell d’anglès, per assegurar d’una base solvent de la llengua anglesa per poder tirar endavant aquests estudis.  Per Lina Colomer, coordinadora del Programa de Batxillerat Dual i que farà un seguiment dels alumnes, per matricular-se en aquest programa cal “un cert coneixement d’anglès, motivació i voluntat de viure un repte de conèixer una nova cultura i una nova educació“.
Per altra banda, Fina Farrés, cap d’estudis d’ESO, aquest programa permet “obrir la porta a tenir una titulació acadèmica americana que permet tenir més mèrits per encarar una formació universitària als EE.UU“.

Si es vol rebre més informació sobre el Programa de Diploma Dual o les condicions econòmiques pels alumnes de l’Escola Rocaprevera, envieu un correu electrònic a secretaria@rocaprevera.cat.

XOCOLATADA SOLIDÀRIA CONTRA EL CÀNCER

Per tercer any, l’Escola Rocaprevera va portar a terme la xocolatada solidària per recaptar fons per les recerques del càncer infantil a l’Hospital Sant Joan de Déu.
En aquesta edició, gràcies al suport de les famílies, es va recaptar 386,20€ a través d’aquest berenar solidari. A més, es va posar a la venda gorres solidàries, a 8€ cadascuna, que encara es poden comprar a l’escola.
Aquesta activitat està emmarcada en el Dia Internacional del Càncer Infantil, que és el 15 de febrer, sota el paraigua de la campanya “Taca’t pel càncer infantil!”.
Actualment un 20% de nens amb càncer no superen la malaltia i el 80% es curen però a vegades amb seqüeles importants.

DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU

El Dia Escolar de la No violència i la Pau se celebra cada 30 de gener, en commemoració de l’aniversari de la mort del Mahatma Gandhi. El va impulsar el 1964 l’educador, poeta i pacifista mallorquí Llorenç Vidal.
Amb l’objectiu de prendre consciència de la importància de viure en pau i també de treballar les actituds positives per aconseguir aquest objectiu, des de fa 5 anys, a l’escola Rocaprevera celebrem aquest dia.
“Com va dir Mahatma Ghandi, “la pau és el camí” i, tot i que des de la nostra perspectiva considerem que vivim en pau creiem que des de l’escola hem d’ajudar a construir i consolidar aquesta cultura de la pau des de diferents àmbits”, explica Àngels Marfà, directora pedagògica de l’escola.
Així, la celebració del dia de la Pau va ser la culminació d’un treball previ, que s’ha fet amb tots els alumnes, tant d’infantil, de primària com de secundària, per reflexionar i despertar l’esperit crític sobre el concepte de pau i els elements que necessitem per viure en pau, com ara “seguretat, llibertat, democràcia, tolerància, igualtat…són alguns dels conceptes que s’han treballat, així com també la responsabilitat individual per aconseguir una bona convivència”, va reblar Marfà.
Infantil i Primària: a les 13h i a les 17h, a l’entorn de la sortida van penjar missatges que eren respostes a la pregunta de “el món seria millor si…”, ambientat amb música.
A ESO es va treballar en dinàmica a l’aula en horari de tutoria i en l’assignatura de Valors, on es van visualitzar imatges relacionades amb situacions de discriminació, desigualtat, conflictes, etc i després es van buscar les preguntes pertinents per entendre aquestes situacions. Aquesta línia de treball no es circumscriu només en aquest dia, sinó que s’hi ha donat continuïtat, trobant les respostes a les preguntes que es van generar en la dinàmica del dia de la pau.

COMENÇA EL 3X3 A L’ESCOLA

La setmana passada, els alumnes de cicle mitjà i cicle superior de l’escola van iniciar la cinquena edició del 3×3 escolar de la Vall del Ges, al qual participen uns 700 jugadors de les cinc escoles de Torelló. Tots els dimecres i dijous, durant tres mesos, es duen a terme els partits, que es juguen a l’hora del pati en format de lligueta interna. Al final del trimestre, es farà la cloenda a la zona esportiva de Torelló.

L’ESCOLA ROCAPREVERA AMB LA MARATÓ

Els valors, els principis que fan funcionar el món. Amb aquest lema i amb l’objectiu d’ il·lusionar i implicar als nostres alumnes en una acció social, solidària i d’ajuda a les persones, ens vam plantejar aquest projecte.

Des de fa 9 anys, l’escola participa amb La Marató de TV3 organitzant activitats solidàries. Anteriorment els alumnes de totes les etapes, durant la setmana de La Marató elaboraven berenars solidaris, per tal que les famílies els poguessin comprar i així poder recollir diners per aquesta iniciativa.

Aquest curs, explica Àngels Marfà, directora pedagògica de l’Escola Rocaprevera, s’ha plantejat com un projecte d’escola, que s’ha dut a terme des de l’àrea de valors, tot i que ha impregnat la resta d’àrees per la seva dimensió”. 

Així, des de P2, fins a 4t d’ESO, aquest trimestre hem treballat el concepte de  Solidaritat. El propòsit ha estat treballar, entre altres, la dimensió social de l’àrea, mostrant actitud de servei i compromís social. Aquest treball s’ha realitzat a partir de l’observació de la realitat que ens envolta, l’anàlisi de diferents situacions i dilemes ètics, i la proposta d’idees creatives que aportin millores socials.

La forma de portar-ho a la pràctica ha estat organitzant les activitats per La Marató i així poder col·laborar i solidaritzar-nos amb totes les persones que pateixen alguna malaltia minoritària.

Cada curs, i en funció de les seves possibilitats, han treballat en l’organització de les activitats programades pel dia 15 de desembre. Aquestes activitats han estat pensades perquè petits i grans hi poguessin participar, ha afirmat Marfà. Activitats i accions que han anat des de les activitats del mateix diumenge, la preparació d’aquestes, com ara la recollida de material, o tota la tasca de difusió amb pancartes, vídeos per les xarxes socials o una falca a Ràdio Ona.

Les activitats del dia de la Marató van ser les següents:

  • A les 10h inici de les activitats al pati de l’escola amb xocolatada popular, amb el suport de comerços del poble, i te del Marroc ben calentó.

  • Durant tot el matí, obra d’art col·lectiva, que es va portar a terme a la Plaça Nova i que està inspirada en l’obra de l’artista japonesa Yayoi Kusama.

  • A partir de 2/4 d’11 sortida de l’Escola Rocaprevera dels grups que participaven al geocaching per Torelló.

  • Mentrestant, al pati de l’escola hi va haver un taller de tatuatges fets amb henna i realitzats per mares de l’escola.

Durant la setmana anterior, l’Escola Rocaprevera vam rebre la visita de l’Estel i el Joan, dues persones amb malalties minoritàries vinculades amb la Marató de TV3 d’enguany, que ens han explicat la seva situació i les seves vivències amb les malalties minoritàries que tenen diagnosticades, als cursos d’infantil i de primària. La setmana anterior, metges voluntaris, van fer xerrades a ESO sobre les malalties minoritàries.

Les persones que participaven van poder fer les seves aportacions voluntàries a les caixes solidàries que trobaran al voltant de les activitats. El diners recollits, un total de 623.90€ es van destinar íntegrament per La Marató de TV3.